Flowers 15b, 2020, Kreide und Bleistift auf Papier, chalk and pencil on paper, 40 x 30 cm

Flowers 8b, 2019, Aquarell und Kreide, water color and chalk on paper, 43,5 x 31,5 cm

Flowers, Impression 12, 2020, Wachskreide und Bleistift, wax crayon and pencil on paper, 50 x 35 cm

Flowers, Impression 2, 2020, Kreide und Acryl auf Papier, Chalk and acrylic on paper, 50 x 35 cm

Flowers 10b, 2020, Kreide und Acryl auf Papier, chalk and acrylic on paper, 40 x 35 cm

Flowers, Impression 3, 2020, Bleistift und Kreide auf Papier, pencil and chalk on paper, 50 x 35 cm

Springtime, Mischtechnik auf Leinwand, mixed media on canvas, 100 x 100 cm

Flowers in the sun, 2013,mixed media on canvas, 100 x 120 cm, 39,37 x 47,24 inches



Blütendynamik, 2012,mixed media on canvas, 100 x 80 cm, 39,37 x 31,5 inc

Flowers, 2012, mixed media on canvas, 120 x 90 cm, 47,24 x 35,43 inc

Rosa ( Pink), 1998, acrylic on canvas, 70 x 80 cm, 27,56 x 31,5 inc

Memory 15 Mallorca, 2007, mixed media on canvas, 100 x 80 cm, 39,37 x 31,5 inc

Blüten 2 ( Flowers 2), 2003, mixed media on canvas, 120 x 100 cm, 47,24 x 39,37 inc

Feelings 5, 2010, mixed media on canvas, 80 x 120 cm, 31,5 x 47,24 inc

New York flowers 40, 2016, mixed media on canvas, 60 x 80 cm, 23,62 x 31,5 ins.



Wolfgang Türk: Signs of nature

Wo die Motive der wahrgenommenen Natur sich ihres Kontexts entledigen und einen autonomen Kunstcharakter erhalten, reduzieren sich die Bilder auf die Darstellung zeichenhafter Naturphänomene. Die überdimensionierten Blütendolden beherrschen in signalfarbiger, fast berstender Naturkraft die hellfarbenen Leinwände, auf denen sich die Umgebung – das Beet, der Garten, die Wiese – auf eine bloße Andeutung beschränkt. Die Spontanität des Pinselauftrags, der oftmals einem bloßen Hintupfen gleicht, ist dabei Ausdruck eines unverfälschten, unvermittelten Gefühls: Die gemütfeindliche, sondernde und wertende ratio soll offenbar der spontanen Sichtweise von Natur, der emotionalen künstlerischen Entäußerung, nicht hindernd im Wege stehen: Je zügiger die Hand den Pinsel führt, um so authentischer ist die dargestellte Natur als Widerschein des Gefühlten. Die “Signs of Nature” reflektieren in dynamisierender Energetik und Dynamik subjektive Seelenzustände, in denen die florale Welt nur noch Anlass und Ausgangspunkt ist.

Where the motives of the perceived nature to get rid of its context and get an autonomous artistic character, the images are reduced to the representation of characters in nature phenomena. The oversized flower umbels dominate in signal color, almost bursting nature force the brightly colored canvases on which the environment itself – the bed, the garden, the meadow – limited to a mere suggestion. The spontaneity of the brush contract which often resembles a mere Hintupfen, this is an expression of a genuine, unmediated sensation: the mental enemy, sondernde and judgmental ratio evidently is the spontaneous view of nature, the emotional artistic alienation, not be a hindrance in the way: The faster the Hand guides the brush, the more authentic is the nature represented as a reflection of what is felt. The “Signs of Nature” reflect in dynamisierender energetics and dynamics of subjective states of mind, in which the floral world is only the occasion and starting point.

Copyright for all images on this page Angelika Jelich, Münster / New York